hemmingsmark

Hej, jag heter Gabrielle. Jag bor i en liten by söder om staden Piteå som har ca 400 invånare (4,7 per hektar) en liten nedläggningshotad skola, två dagis, en handlarnaffär och ett bönhus samt en fotbollsanläggning. På min stora gamla lantbruksgård står det ett stort hus, ett lir, en liten stuga som vi kallar sommarstugan, fyra stora tallar, en fyrhjuling med plog så att pappa kan ploga bort all snö som kommer såhär års och två bilar.
Jag bor granne med skogen, skoterleden och elljusspåret.

Min pappa hugger ved på helgen och min mamma gillar inredning och kläder.
Pappas vedintresse har nog fastnat lite på mig, för jag minns att när jag var liten satt jag gärna på vedabacken och täljde eller högg ved.

Vi vedeldar för att få värme och varmvatten, har två fulla lador med mestadels björkved och lite från gran och tall.
Har man otur när man stiger upp riktigt tidigt kan temperaturen ligga nere på 16 grader och då är det bara att slinka ner i sina varmaste tjocksockar och i värsta fall själv sköta pannan och se till att det blir någon värme i huset.

Det passerar inte mycket trafik, de enda som kommer hit antingen bor här eller ska någon annanstans och ibland kör det några några få lastbilar på vägen jag som liten fick lära mig hette "storvägen" och där skulle man vara försiktig, för det kunde ju köra förbi nån bil där vid halv sju-sju på morgonen och efter fyra.

Det finns hästar och kossor, får och några hönor. På somrarna kan man gå till ett stort jordgubbsland som ägs av familjen Isaksson och ligger just nedanför deras gård samtidigt som man hör deras små får som bräker i hagen.

När jaktsäsongen kommer och jägarna ligger ute i skogen och passar på älgar går man ogärna ut i skogen, så jag går inte långt från min gård om jag inte måste.

Så är det att bo i en skogsby, ville bara berätta det för er som inte vet.
Puss





Tommy har här ritat och visat hur det ser ut när jag hugger ved. Skotern till höger och snöskottarspaden där bak. Kunde inte ha gjort det bättre själv, superfint tompan!


Kommentarer
Postat av: Fridis

HAhahahaha finns. <3

2010-11-10 @ 21:39:17
URL: http://racerpottan.blogg.se/
Postat av: Anonym

intressantaste läsningen i hela mitt liv..............? finns. <3

2010-11-11 @ 08:04:16
URL: http://birdcherry.webblogg.se/
Postat av: s

ork it tommys teckning, hahahhaha

2010-11-11 @ 08:30:20
URL: http://victimized.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0