Sexism, struktur och samband.

I förrförra veckan hände något hemskt i min gamla hemstad, bara något kvarter från där jag brukade bo. En tjej i min ålder blev våldtagen av tre män, strax efter att hennes pojkvän blivit nedslagen. 
 
Staden frös. Det blev ramaskri. PT skrev artikel efter artikel som delades och kommenterades på facebook, och alla enades i oro och förfasan om vad som hade hänt. Ingen kunde förstå hur det kunde ha gått till, varför sådant händer, och i vår lilla stad. Alla överens om att förövarna var svin och att de stackars paret inte hade kunnat göra något, att den stackars kvinnan var fullständigt oskyldig.
 
Män (och även kvinnor) som i daglig dags gillar sidor som "Daily Racks", skrattar åt gamla trötta yttranden som inte bidrar med annat än att fastslå lika trötta könsroller, drar sig med det ena sexistiska skämtet efter det andra och refererar till sina flickvänner som sina "honor" försökte nu få ihop ekvationen om hur det här hade kunnat gå till. De väljer här den enkla vägen: hänvisar vidare till artiklar och tillägga något i stil med "hoppas de får fast svinen!" och tänker aldrig tanken att sexism och våldtäkt har ett samband. Att deras objektifiering och triviliasering av sexuella övergrepp är en del av den rad olika komponenter som tillsammans bildar dagens våldtäktskultur. 
 
Jag kan förstå hur en sådan här händelse inte sätter igång en djupare analys hos alla, men någon borde väl ändå tänka steget längre? Sedan denna händelse har även fallet mot den femtonåriga flicka som i våras blev våldtagen av sex olika män även blivit aktuell igen, sedan den friande domen mot männen. Jag har sett ett flertal som skickat runt namninsamlingar och upprörts över domen och jag hoppas så innerligt att detta engagemang sträcker sig längre än ett klick på internet.
 
Jag hopppas att vi börjar se samband, börjar se det ur ett större perspektiv. Förstår hur att kalla sin flickvän för sin hona kan påverka, hur vårat språkbruk gör skillnad, och hur sexism och våldtäkt hänger ihop. Jag vet att det här tyvärr inte kommer vara den sista gången vi läser och förfaras över sexuella övergrepp i tidningarna, men jag hoppas att vi börjar tänka steget längre, vågar analysera och börjar förstå att det vi säger och gör spelar stor roll. 

Kommentarer
Postat av: Kusinvitamin Isabelle

Bra skrivet. Du är så klok.

2013-10-03 @ 19:02:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0