Mitt allra bästa bröd.

Jag tror jag har varit igenom hela livsmedelsbutikens utbud av köpesbröd, och inget går hem. Inte limpa, inte ljusa, inte grova, inte fröbröd och inte rågbröd. Ingenting (förutom kanske bageribakat valnötsbröd, men vem kan unna sig det varje dag) så i söndags bestämde jag mig för att nä, nu är det nog nu bakar jag eget bröd. Såhär enkelt är det, och det blir supergott. 

 
Du behöver: 7 dl rågsikt, en halv jästkub, 4 dl vatten, 5 msk honung och en nypa salt. 
 
 
Gör såhär: Värm vattnet fingervarmt (38°), rör ut jästen i vattnet och blanda i honungen och salt. Rör sedan i rågsikten lite i taget tills du fått en lagom fast deg. Skjuts in i kylen i ca 4h. 

 
Kavla ut degen till ca samma storlek som en ungsplåt, vik degen på mitten (så att den blir dubbel) och kavla sen lite till för att få ihop lagrena. Skär degen i lämpliga fralla-storlekar, lägg på en plåt med bakplåtspapper och sätt sedan in i ugnen på 200° i ca 15 min, eller tills bröden fått fin färg.

 
Klart! Avnjut gärna med smör och ost tillsammans med gott te. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0