Baka bröd.



I veckan tog jag mig i kragen och bakade ett så sanslöst enkelt frukostbröd. Originalreceptet hittade jag här.
Gör såhär: Ta 4 dl fingervarmt vatten, ca 25g jäst, 9 dl rågsikt, 1½ tsk salt och så en massa honung. Receptet säger en matsked men jag tog säkert tre-fyra stycken. Och så pumpafrön. Rör ut jästen med vatten och blanda sen i allting annat, täck med plastfolie över natten. 

Och så på morgonen är det bara knåda ihop, kavla ut till en rektangel på ca 10 x 40 cm, vik degen dubbelt på längden, skär ut lämpliga frallor och skjuts in i ugnen på 250° i ca 15 min, eller tills de fått färg.
 


Och så bara skära upp och servera med nå gott, ost t.ex.

Kommentarer
Postat av: belle

fina bröd!!!!!!! ska göra dom!! men vad e det för bild i inlägget nedan kan ej se den :(((

2013-02-02 @ 15:59:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0