Firarlördag.

 
I lördags var stor firardagen här hemma, så vi började med firarfrukost på allt man kan tänka sig tycka om.
 
 
Och så drog vi på oss jackor och tjocka halsdukar för att gå ut i kalla vintern och bort till Nordanåmuséet. 
 
 
Där skulle vi se på konstutställningar, bl.a. mejerisamligen. En samling oljemålningar från Sture Meijer, en konstnär från Kåge som länge målat människor och djur i jordtonade färger. 
 

Och så tittade vi på konst för alla, ett flertal olika konstnärer med olikaverk som nu är utplacerade på olika ställen i kommunen, bl.a. på Skellefte Kraft Arena och olika skolor och äldreboenden.

 
Och så min favorituställning: Jag minns mitt 50-tal, fast jag inte var med. Såhär beskriver de den: "Utställningen handlar om 50-talet. Men inte om 50-talet som det var. Utan om 50-talet som det är. Idag. Utställningen är gjord av två 70-talister, Samira Haidic och Enar Nordvik. Den handlar om vår generations bild om vad som är 50-tal. Bilden är överdriven, skönmålad, förvriden, karikerad, missförstådd och direkt felaktig." Pågår till andra februari och ni vill iväg och kolla. Gör det!

 
Christians favorit: en gammal projektor och gammal film.
 
 
Fina foton. 

 
 
Min favorit. Ville ta hem och hänga upp på väggen. 
 
 
Sen gick vi igenom hela stan för att hitta någonstans att fika, och gick tillslut över bron och Stigs konditori för hembakad pecanpaj och kaffe. Och sen var det i riktig skellefteanda dags för hockey. 

 
Vi skulle se samma match som vi såg för ungefär ett år sedan, när jag var på hockey sist, nämligen Skellefte AIK - Linköping. Som vanligt börjar jag lite tyst och stilla och på sin höjd klappar med de andra i publiken för att inte bli stirrad på, men när skellefte hade ledningen med 4-2 och i tredje perioden petar in ett femte kunde jag inte annat än att ställa mig upp och skrika. 
 
 
Efter passande vinst tyckte vi att vi hade extra mycket att fira, så våran redan planerade middag blev plötsligt en trerätters med god mat och gott vin. 
 
 
Och sen efter museum, fika, hockey och middag åkte vi hem till oss igen. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0