Favoritrullar.

Lite av mina favoritfilmer utan inbördes ordning såhär i vintermörkret:

 
Eternal Sunshine of the Spotless Mind. En så jäkla knäpp men fin film, handlar om Joel och Clementine som raderar varandra från sitt minne när deras förhållande inte går riktigt som de tänkt och sen får man följa dem genom deras resa tillbaka. Om ni inte redan sett den - se den. Om ni har - se den igen. 
 

Blue Valentine
. Om ett lyckligt olyckligt förhållande, hur fort det kan vända, hur fantastisk kärleken är när den är oskadd och hel och hur jävla ont det gör när den går sönder. Perfekt jag-vill-gråta-ögonen-ur-mig-film. Huvva.
 

Leon the professional. Mathilda, en tolvårig flicka som kommer från en dysfunktionell familj blir omhändertagen av yrkesmördaren Léon när föräldrar blir mördade under en polisräd. Léon lär henne skjuta, har en planta som sin bästa vän och när Mathilda gång på gång säger att hon älskar honom ger han inget gensvar.  Natalie Portmans kanske absolut bästa prestation, om man nu får säga så.
 
 
Into the wild. Och till sist: min absoluta favoritfilm. Ett fantastiskt soundtrack och en ännu bättre story. Christopher McCandless, en toppstudent och atlet lämnar alla sina tillhörigheter och skänker sina pengar till välgörenhet för att lifta till Alaska och leva i vildmarken. Så vacker film, med vackra landskap och ett slut som fick mig att gråtagråtagråta. Se, nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0